Skip to main content
Artikelen

MB-ALL bestaat 20 jaar!

Door 12 september 2023juni 25th, 2024Geen reacties

Twintig jaar geleden raakte Van Kraaikamp senior geïnteresseerd in handhaving vanwege de toenemende onveiligheid in gemeenten. Zijn wens om bij te dragen aan een mooier en schoner Nederland leidde tot de oprichting van MB-ALL. Lees hieronder over onze reis door de tijd! Of bekijk de tijdlijn!

De eerste jaren van MB-ALL

In de beginjaren legde MB-ALL de basis voor het bedrijf zoals we het nu kennen. Het controleren van permanente bewoning op recreatieparken vormde de springplank voor een breder scala aan diensten, waaronder strategisch advies, VTH, zorg, veiligheid en leefbaarheid. Op een zolderkamer in Ede werkten Hans Westhoven en Jorrit van Kraaikamp aan commerciële plannen om gemeenten beter van dienst te zijn. Een vast team van 65-plussers, onder leiding van Jorrit, controleerde voornamelijk op permanente bewoning in recreatieparken. De senioren in het team waren Frans P., Jan B., Jan van R., Ed van der M. en John E.

Verhuizing naar Maarssen

Rond 2005 verhuisde MB-ALL naar een kantoor boven de Albert Heijn Bisonspoor in Maarssen. Hier begon Willem als stagiair, samen met een aantal juristen die vooral kantoorwerk verrichtten.

Start van handhaving zoals we die nu kennen

Willems stageopdracht groeide uit tot een team van 25 BOA’s. Wouter van Zijl werd aangenomen voor de operationele aansturing, terwijl Willem doorging als salesmanager. Bidmanager Bas van Velzen herinnert zich: “Ik werkte toen (rond 2007) als projectleider aan juridische projecten met Geeta Bandhoe als manager. Ik startte projecten, plande controles, controleerde rapportages en overlegde met gemeenten.”

Juridische dienstverlening

Hans Westhoven was destijds de manager van de juridische afdeling. Het team bestond uit Jurgen van Herweijnen, Jan Gerald van Setten, Lourien V., Lydia H. Anne-Jan S. en later Pieter J.

Diensten bestonden destijds o.a. uit:

  • Controles op onrechtmatige bewoning van recreatieparken
  • GBA (Gemeentelijke BasisAdministratie) controles;
  • Bouwkundige inventarisaties.

Kwaliteit en budget waren cruciaal; gemeenten stelden budgetten beschikbaar per opdracht of dossier, en het was essentieel om binnen budget te blijven. De kwaliteit van het werk was en blijft het allerbelangrijkste.

Op ontdekkingsreis

April 2014, begon Bianca Litwinczuk. Haar indrukwekkende loopbaan is altijd verbonden gebleven aan boa’s iets wat nauw aansloot bij haar Politie achtergrond. “Wij hadden destijds 20 BOA’s in dienst en inmiddels hebben we er ruim 250 in dienst. Je kunt dus stellen dat wij enorm gegroeid zijn. De beginperiode van MB-ALL was een mooie periode waarin we veel nog moesten ontdekken en gepionierd werd.” Deze pioniersgeest is nog steeds aanwezig binnen het bedrijf.

Best Workplace onderscheiding 2023

Sinds de eerste certificering als ‘great workplace’ in 2020, is MB-ALL doorgegroeid naar een ‘BEST workplace’. Dit predikaat is gebaseerd op de input van onze eigen collega’s, iets waar we enorm trots op zijn.

Projecten

In de beginjaren was de saamhorigheid groot en voelde het bedrijf als één familie, dat past weer de familiebedrijf achtergrond. Bianca, inmiddels Business Unit Manager van Team Toezicht, werkte destijds samen met Esther en Mathilde aan projecten. Bas was manager van Projecten en Willem manager van Detachering.

Kantoorpand op de Straatweg in Maarssen

Op de Straatweg beleefden we mooie momenten. Het kleine kantoor had slechts één vergaderruimte, en de kleding werd op de afdelingen opgeslagen. RTGB-trainingen werden vaak buiten gegeven vanwege ruimtegebrek. Er waren slechts twee parkeerplaatsen, wat soms leidde tot het mobiliseren van het hele kantoor om weg te kunnen rijden.

Computerweg in Utrecht

Er werd voor de derde keer verhuisd naar een groter pand: De Computerweg in Utrecht. Dit pand biedt een dojo, fitnessruimte, drie klasruimtes, meerdere vergaderkamers, twee directiekamers en een enorme lunchruimte waar dagelijks een uitgebreide lunch wordt verzorgd door Facility Manager Jeffrey.

Kraaijkamp junior draagt MB-ALL operationeel over aan Richard Scharink

Jorrit van Kraaikamp heeft de operationele leiding overgedragen aan Richard Scharink, die MB-ALL door de roerige coronaperiode heeft geleid en de professionalisering van het bedrijf heeft voortgezet.

ADG neemt meerderheidsbelang in MB-ALL

ADG dienstengroep heeft de aandelen van Jorrit en Jupe Kraaijkamp overgenomen, waardoor MB-ALL zijn volgende groeifase inging. Het bedrijf groeit verder met behoud van zijn identiteit en waarden.

Talentcenter toegevoegd

Het Talentcenter van MB-ALL is een belangrijke pijler voor de opleiding van BOA’s, juristen en adviseurs. Waar vroeger een eenvoudige LOI-cursus volstond om BOA te worden, zijn de eisen tegenwoordig veel hoger. Dit is terecht, gezien de complexe en uitgebreide taken die een BOA tegenwoordig vervult.

Sinds medio 2019 is het Talentcenter, destijds onder leiding van Petra van der Weijde. Uitgegroeid tot een veelzijdig opleidingsinstituut. Het fungeert niet alleen als opleidingscentrum, maar ook als kweekvijver voor omscholingstrajecten in samenwerking met UWV en WSP. Daarnaast biedt het doorgroeimogelijkheden via High Potential programma’s en leiderschapsprogramma’s, die niet alleen voor BOA’s, maar ook voor andere professionals binnen MB-ALL beschikbaar zijn.

De structurele groei van het Talentcenter leidde tot de oprichting van een aparte website: www.boaopleidingscentrum.nl. Hier kunnen geïnteresseerden uitgebreide informatie vinden over de diverse opleidingen en programma’s die worden aangeboden.

Mijlpaal 2024

Na die lange tijd vanuit de regio Maarssen geopereerd hebbend is het een behoorlijke stap om in 2024 vanaf juni in een geheel nieuwe setting te gaan werken! De huisvesting is voortaan op de Elzenkade te Houten. Een bedrijfsverzamellocatie, waar net als in de begindagen op de Computerweg faciliteiten gedeeld worden met andere ondernemingen. Naast Cloudsuite,  Markant zit daar ook ADG zusteronderneming ZDG. ZDG is niet geheel onbekend en via deze nieuwe werklocatie zullen fysiek, maar ook de minder fysieke projecten makkelijker ’tussen de bedrijven door’ gedeeld kunnen worden. Een mooie ontwikkeling!

Namens MB-ALL bedankt

Dankzij onze relaties, partners (oud)collega’s en andere partijen is het mogelijk geweest voor ons om te blijven groeien in deze mooie sector. Wil je ook onderdeel worden van zoiets moois? Bekijk dan de vacatures of neem contact met ons op.

1994 oprichting MB-ALL

In de beginjaren legde MB-ALL de basis voor het bedrijf zoals we het nu kennen. Het controleren van permanente bewoning op recreatieparken vormde de springplank voor een breder scala aan diensten, waaronder strategisch advies, VTH, zorg, veiligheid en leefbaarheid.

2003 MB-ALL als naam vastgelegd

In 2003 wordt de bedrijfsstructuur ingericht en volgt het vastleggen van de bedrijfsnaam.

2009 Verhuizen naar Maarssen

In dit jaar verhuisden MB-ALL naar een kantoor boven de Albert Heijn Bisonspoor in Maarssen. Daar startte Willem als stagiair en een aantal juristen die vooral op kantoor zaken afhandelde.

Hij heeft dit uitgebouwd naar een team van 25 BOA’s. Daarna is Wouter van Zijl aangenomen voor de operationele aansturing en ging Willem verder als salesmanager.

2007 Start Bas van Velzen als Bid manager.

Bas blikt terug op zijn beginjaren: “Ik werkte toen (omstreeks 2007) als projectleider aan de juridische projecten kant met Geeta Bandhoe als manager. Ik startte projecten op, plande de controles in, controleerde rapportages en overlegde met gemeenten.”

Juridische dienstverlening? Daarvoor was Hans Westhoven de manager. Toen werkte Jurgen van Herweijnen, Jan Gerald van Setten, Lourien V., Lydia H., Anne-Jan S. als juristen. Later kwam ook Pieter de J..

Diensten bestonden destijds uit:

  • Controles op onrechtmatige bewoning recreatieparken
  • GBA (Gemeentelijke BasisAdministratie) controles;
  • Bouwkundige inventarisaties.

2014 Toezicht en handhaving Business unit manager Bianca start

April 2014, begon Bianca Litwinczuk bij MB-ALL. Haar indrukwekkende loopbaan is altijd verbonden gebleven aan boa’s iets wat nauw aansloot bij haar Politie achtergrond. “Wij hadden destijds 20 BOA’s in dienst en inmiddels hebben we er ruim 250 in dienst. Je kunt dus stellen dat wij enorm gegroeid zijn. De beginperiode van MB-ALL was een mooie periode waarin we veel nog moesten ontdekken en gepionierd werd.” Deze pioniersgeest is nog steeds aanwezig binnen het bedrijf.

2017 verhuizing naar Computerweg Utrecht

Vele die er geweest zijn kennen het kenmerkende pand, vanwege de opvallende kleur en de centraal gelegen ligging aan de A2 en de randweg Maarssen. Met een eigen Dojo en geleidelijk steeds meer ruimte in het pand gebruikend werd ook dit pand uiteindelijk ’te klein’.

2020 Werd MB-ALL een ‘Great Workplace’

great place to work mballMB-ALL werd als ‘great workplace’  voor het eerste gecertificeerd in 2020. Opvolgend is dit 3 jaar op rij telkens vanuit de Trust Index, gebleken dat we hoog scoren op onderdelen die wij zelf erg belangrijk inschatten:

medewerkers herkennen aangemoedigd te worden eigen beslissingen te maken;

Ruimte te krijgen voor (persoonlijke-) ontwikkeling;

En MB-ALL wordt gewaardeerd voor haar goed werkgeverschap.

2023 Van ‘great’ naar Best workplace gestegen!

Wat dat inhoudt en welke veranderingen hieraan ten grondslag lagen lees je in het artikel over MB-ALL als Best Workplace.

2024 van Computerweg naar Elzenkade in Houten

Als kers op de taart na het jubileumjaar van het 20 jarig bestaan is de verhuizing naar Houten het startsein van de volgende groeifase.

Werkenbijmball?

Enthousiast geworden over MB-ALL en de uitdagingen waar wij voor staan? Neem eens een kijkje bij onze vacatures of dienstverlening!

Bekijk onze vacatures