Omdat sinds vorig jaar de nieuwe Alcoholwet is ingetreden, wordt er in supermarkten en andere fysieke winkels nauwelijks meer gestunt met de prijzen van alcoholische dranken.
Online gestunt met alcohol
Maar online zijn er nog wel grote kortingsacties op bier en wijn te vinden. Daar wordt volgens STAP, het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid, de wet mee overtreden.
Impact van de Alcoholwet op korting
Met invoering van de ‘nieuwe’ Alcoholwet moest er een einde komen aan aanbiedingen als ‘1+1 gratis’ of ‘drie flessen voor de prijs van twee’. De korting mag sindsdien maximaal 25 procent zijn.
De handhaving moet veel serieuzer worden opgepakt, meent Van Dalen, Directeur van STAP: “We willen met z’n allen het alcoholprobleem beperken. Het is bewezen dat lage prijzen een belangrijke factor zijn bij veel drinken. Het is belangrijk om dat probleem aan te pakken, maar dan moet de handhaving wel op orde zijn. Ik snap dat er misschien bij de toezichthouder te weinig mensen zijn, maar dan moeten prioriteiten anders gesteld worden.”
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), die toeziet op naleving van de regels, merkt naar eigen zeggen dat “ondernemers creatief zijn en grenzen opzoeken”. Toezicht en handhaven bij online verkoop kan lastig zijn, zegt een woordvoerder. “Maar we pakken het serieus aan. Als we tijdens een controle een overtreding constateren, wordt daartegen opgetreden met een boete.”
Lees over het artikel en het onderzoek dat NOS zelf deed op nos.nl.
Alcoholwet controles inrichten of efficiënter opzetten?
Door integraal in te zetten op handhaving maar ook met inzet van Mysteryshoppers kan misbruik voorkomen worden of in zijn geheel tegengegaan. Weten hoe we kunnen helpen? Neem dan contact met ons op.