Er zijn sinds deze week steeds meer initiaven gestart vluchtelingen uit Oekraïne op te vangen. Op 7 maart werden er al 300 veldbedden geplaatst in de Jaarbeurs in Utrecht om Oekraïense vluchtelingen op te vangen. Evenementenlocatie de MECC in Maastricht volgde al snel met nog meer capaciteit. De bedoeling is dat de Oekraïners er korte tijd verblijven in afwachting van een betere opvangplek.
In Ede is opvanglocatie de Harskamp al vol
De gemeente Ede heeft extra noodopvangplekken geregeld nadat was gebleken dat de opvang in de Harskamp helemaal vol zat. In de nacht van maandag op dinsdag moesten er daarom bedden in bijvoorbeeld eetzalen geplaatst worden. Een dag later was dat niet meer nodig, vanwege de extra plekken op andere locaties. Volgens Ede gaat dat om echte noodplekken waar mensen geen maanden kunnen verblijven.
Veel vragen van gemeenten
Gemeenten zijn zelf verantwoordelijk gemaakt voor de opvang van Oekraïense asielzoekers. Alle 25 veiligheidsregio’s hebben de opdracht ontvangen om ruim 2000 plekken te faciliteren waar vluchtelingen opgevangen kunnen worden. De helft daarvan moet binnen twee weken gerealiseerd zijn. Gisteren kondigde de landelijke overheid de formatie van een crisisteam aan dat zich bezig moet houden met de vluchtelingenproblematiek.
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) merkt dat gemeenten met veel vragen zitten over de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne, zegt een woordvoerder tegen persbureau ANP. “Er worden vragen gesteld als: hoe regel je onderwijs voor de kinderen? Is de Oekraïense zorgverzekering van mensen, als ze die hebben, hier geldig? Een vraag gaat bijvoorbeeld over ouders met een baby: hebben zij recht op zorg van een consultatiebureau en hoe regelen we dat de baby’s hun vaccinaties krijgen?”
Gemeenten kunnen ervaringen en tips uitwisselen via een speciale pagina van de VNG. Daarnaast werkt de VNG samen met de rijksoverheid aan een document waarin uiteengezet wordt hoe gemeenten om kunnen gaan met de crisisopvang van Oekraïners.
Lees meer in het bericht van nos.nl
Schakel met onze accountmanagers om na te gaan wat de mogelijkheden zijn op het gebied van extra ondersteuning of inzet van onze collega’s.