Skip to main content
BlogsBOA'sToezicht

Van reinigingsinspecteur tot Jeugdboa, de professionele groei bij MB-ALL

Door 26 juni 2024juli 1st, 2024Geen reacties

Het werk van een Buitengewoon Opsporingsambtenaar (BOA) is dynamisch en veelzijdig, en geen dag is hetzelfde. Bij de gemeente begon Justin zijn reis als toezichthouder met een speciale focus op reiniging. Wat volgde was een periode van training, een intensief inwerkprogramma, leerzame ervaringen en zowel professionele als persoonlijke groei. Hier deelt hij zijn ervaringen, de uitdagingen die hij tegenkwam, de successen die hij behaalde, en de bijzondere momenten die hij meemaakte tijdens zijn werk in de openbare ruimte.

Taken en verantwoordelijkheden

De taak reiniging was specifiek gecreëerd om rondzwervend afval in de gemeente te bestrijden. Mijn taken als reinigingsinspecteur waren erg divers. Op de meldingsdesk hadden we een specifieke categorie voor reiniging waar deze meldingen werden geregistreerd. De meeste meldingen betroffen afvalzakken die naast ondergrondse containers waren geplaatst. Wanneer we deze hadden aangetroffen, openden we de afvalzakken en zochten naar eventuele namen of adressen. Als we die hadden gevonden, maakten we een duidelijke notitie met foto’s van de situatie en het bewijsmateriaal. Bij kleine hoeveelheden ruimden we het zelf op; bij grote hoeveelheden schakelden we partners in om het op te ruimen. Terug op de werf, waar we werkten, konden we in de administratie zoeken naar mogelijke overtreders. Diegene waar wij een identiteit van achterhaalde vanuit het aangetroffen afval werd benaderd middels een brief waarin vermeld werd dat er een maatregel was genomen tegen de overtreding en dat er een boete betaald werd opgelegd.

Complexere zaken en uitdagingen

Als reinigingsinspecteur kregen we ook te maken met complexere zaken, zoals het dumpen van grote hoeveelheden afval op straat. Soms volstond een buurtonderzoek om de dader te achterhalen, maar soms moesten we accepteren dat er geen dader kon worden gevonden.

Breder handhaven

Na de beëdiging kon ik dus als volwaardig BOA aan de slag. Dit beviel me goed, omdat ik nu ook kon optreden buiten de bestuurlijke maatregelen om. Hoewel de taak reiniging was, was er genoeg ruimte om als brede handhaver op te treden.

Focus op jeugd en gemeenschapswerk

Ik legde graag de nadruk op het omgaan met de jeugd, omdat ik besefte hoe belangrijk dit is voor de toekomst en hoeveel we van elkaar kunnen leren. Hierin werd ik begeleid door een collega die gespecialiseerd was in jeugdhandhaving. Hij heeft mij ook gemotiveerd om mijn jeugdboa-certificaat te behalen, en met succes! In een korte periode heb ik bij deze gemeente, en veel ervaring opgedaan met jongeren. Afgelopen zomer organiseerden we een evenement. Wat een enorm succes bleek te zijn en een goede manier was om contact te leggen met de jeugd.

We merkten dat het contact met de jeugd bleef bestaan, waardoor we sommige avonden naar het jeugdhonk gingen om daar een praatje te maken of een spelletje te spelen met de jeugd. Dit werd aan beide kanten goed ontvangen, de jeugd benaderde ons sneller op straat en begon ons te herkennen. Op sommige plekken nam de overlast aanzienlijk af. Ook vonden mijn collega en ik het leuk om een potje te voetballen of basketballen, dus deden we dat zeker ook met de jeugd. Al met al heb ik een leuke en leerzame tijd gehad wat betreft het brede handhaven en het contact met jongeren.

Een werkdag als boa

We hadden verschillende dienstroosters: dagdiensten van 07:00 – 15:30 of 08:30 – 17:00 en avonddiensten van 13:30 – 22:00 of 15:30 – 00:00. Bij de dagdiensten had je de keuze hoe laat je begon uit de twee beschikbare tijden. Ik koos altijd voor 7 uur, om zowel de ochtend- als avondspits te vermijden.

Om 7 uur was ik omgekleed en binnen de werkomgeving. Hier startte ik mijn laptop op om mijn administratieve taken te beginnen. Ik beantwoordde e-mails en rondde een aantal boetes af. Afhankelijk van het aantal boetes, ging ik rond 8 uur naar buiten om de eerste ronden te doen, waarbij de prioriteit lag bij de scholen om te zorgen dat het verkeer soepel verliep. We probeerden elke dag een andere school mee te pakken, wat meestal duurde tot kwart voor 9. Daarna ging ik aan de slag met de meldingen, te beginnen met de reinigingsmeldingen. Deze waren altijd verspreid over heel de stad, dus hiermee was ik wel een aantal uur bezig. Rond 12 uur waren de reinigingsmeldingen afgehandeld en ging ik lunchen tot half 1. Daarna verrichtte ik administratief werk voor de reinigingsmeldingen van de ochtend. Ik verwerkte de meldingen in de melddesk en stelde bestuurlijke maatregelen op. Dit duurde meestal een uur. Vervolgens had ik anderhalf uur over om naar buiten te gaan en algemene handhavingstaken op te pakken, zoals surveilleren op hotspots. We hadden verschillende hotspots in de gemeente waar overlast werd ervaren, variërend van hangjongeren tot daklozen. Om kwart over 3 keerden we terug naar binnen om onze spullen op te ruimen en om te kleden voordat we naar huis gingen.

Ervaringen en lessen

In het afgelopen jaar heb ik een ontwikkeling doorgemaakt in het optreden binnen het bestuursrecht en het herkennen en voorkomen van situaties voordat ze escaleren. Voorbeelden: De personen staande houdingen die allemaal goed en rustig verliepen. Daarbij heb ik veel verschillende boetes uitgeschreven en daarbij ook geleerd waar ik op moet letten, en ik heb geleerd gesprekken aan te gaan met de burgers vanuit een connectie, niet vanuit een confrontatie.

Mijn professionele groei met MB-ALL

Een belangrijke rol in mijn professionele ontwikkeling is MB-ALL, het bureau dat mij tijdens mijn traject als BOA ondersteunt. MB-ALL heeft een cruciale rol in de groei van handhavingsprofessionals door hen te voorzien van de benodigde kennis, vaardigheden en ervaringen. In mijn geval hebben wij naar aanleiding van de ervaringen en affiniteit met Jeugd binnen de gemeente waar ik werkte een Jeugdboa opleiding ingezet. Dankzij deze opleiding kon ik vanuit een theoretische en praktische basis met expertise en begeleiding vanuit MB-ALL effectiever mijn taken uitvoeren en me verder ontwikkelen in mijn rol. Wij hebben deze stappen kunnen nemen door het nauwe, intensieve en laagdrempelige contact met mijn peoplemanager.

MB-ALL heeft me geholpen om niet alleen een betere BOA te worden, maar ook een betrokken en veelzijdige handhavingsmedewerker die met vertrouwen en competentie de openbare orde en veiligheid in de gemeente kan waarborgen.

Ontdek hoe MB-ALL ook jouw professionele groei kan ondersteunen.

Leer meer over onze opleidingen!